• 02122869038
  • تهران نارمک خ گلبرگ پ 89
  • 09106011400
کدستان



پیشنهاد ویژه

کانال ریاضی ششم دبستان در تلگرام
 
 
 

تقسیم اعداد اعشاری بر اعداد طبیعی

در این کاربرگ

  • تقسیم اعداد اعشاری بر اعداد طبیعی

  • پیشروی در تقسیم اعداد اعشاری بر اعداد طبیعی


را تمرین خواهیم کرد

تقسیم اعداد اعشاری بر اعداد طبیعی

قبل از دیدن ویدیو حتما کاربرگ را حل کنید.

جمع و تفریق اعداد مخلوط با کمک شکل

در این کاربرگ

  • جمع و تفریق اعداد مخلوط مخرج برابر
  • جمع و تفریق اعداد مخلوط با مخرج متفاوت

را تمرین خواهید کرد

جمع و تفریق اعداد مخلوط با کمک شکل

قبل از دیدن ویدیو در (ادامه مطلب) حتما کاربرگ را حل کنید.

اعداد مثلثی

در این مطلب میخواهیم الگوهای مثلثی به سه صورت مختلف برای شما عزیزان توضیح دهیملبخند

  • روش اول با شکل
  • روش دوم بصورت جمع اعداد طبیعی متوالی
  • روش سوم با استفاده از فرمول

روش اول: معرفی اعداد مثلثی با شکل

ادامه مطلیب اعداد مثلثی

جزوه و نکات اندازه گیری

برای دانلود رایگان جزوه مورد نظر خود کلیک کنید:

جزوه طول

  • مساحت )در حال ویرایش نهایی )
  • حجم )در حال ویرایش نهایی

  • وزن )در حال ویرایش نهایی  )
  • زمان)در حال ویرایش نهایی

روش گرد کردن و قطع کردن

 

استفاده ازتقریب در انجام عملیات : استفاده ازعددهای تقریبی میتواند تصور خوبی از پاسخ عملیات مختلف به شما بدهد. بهتر است قبل از انجام عملیات پاسخ راتقریب بزنید. درصورتیکه پاسخ عملیات شما با عدد تقریبی به دست آمده فاصله ی زیادی  داشته باشد بهتر است دوباره راه حل خود را بررسی کنید تا دلیل این اختلاف و اشتباه خود را بیابید.

 

 

 روش قطع کردن :

وقتی می گوییم  قطع کردن با تقریب کمتر از 10 یعنی رقم های مرتبه های کمتر از دهگان

ارزش زیادی ندارند و نیازی به بیان آن ها نیست. به این ترتیب رقم های یکان، دهم، صدم، هزارم و...

را حذف کرده و به جای آن ها صفر می گذاریم.  به این روش تقریب زدن، قطع کردن می گویند.

 

تقریب کمتر از ۱۰

نکته مهم :

با تقریب کمتر از ۱۰ با تقریب دهگان یکی است

در سوالات با تقریب کمتر از ۱۰۰ همان با تقریب صدگان است.

با تقریب  یک همان تقریب کمتر از یکان است 


مشاهده ویدیو پاسخ


مشاهده ویدیو پاسخ

روش گرد کردن:
در این روش هم مانند روش قطع کردن رقم های با ارزش مکانی کمتر از تقریب داده شده صفر خواهد شد با این تفاوت که اگر از سمت چپ به راست اولین رقمی که جای آن صفر قرار داده ایم کمتر از ۵ باشد همانند قطع کردن عمل می کنیم. ولی اگر از سمت چپ به راست اولین رقمی که به جای آن صفر قرار داده ایم ۵ و بیشتر از ۵ باشد به رقم قبلی اش ) رقم سمت چپی اش ( یکی اضافه می کنیم.

 تقریب به روش گرد کردن

اگر بخواهیم عددی را با تقریب کمتر از ۱ گرد کنیم باید رقم یکان را در نظر بگیریم و اگر پس از یکان بیش تر یا مساوی ۵ بود رقم های کمتر از یکان را صفر می گذاریم و یک واحد به رقم یکان یک واحد اضافه می کنیم. اگر پس از یکان کمتراز ۵ بود رقم های کمتر از یکان را صفر می گذاریم .

اگر بخواهیم عددی را با تقریب کمتر از ۱۰۰ گرد کنیم باید رقم صدگان را در نظر بگیریم و اگر پس از صدگان بیش تر یا مساوی ۵ بود رقم های کمتر از صدگان را صفر می گذاریم و یک واحد به رقم صدگان یک واحد اضافه می کنیم. اگر پس از صدگان کمتراز ۵ بود رقم های کمتر از صدگان را صفر می گذاریم . به مثالهای زیر توجه کنید:

به مثال های زیر توجه کنید:

مثال: به روش گرد کردن و با تقریب های داده شده، عددهای تقریبی را بنویسید:

 

تقریب به روش گرد کردن

اگر بخواهیم عددی را با تقریب کمتر از ۰/۱ گرد کنیم باید رقم صدم را در نظر بگیریم و اگر پس از صدم بیش تر یا مساوی 5 بود رقمهای کمتر از صدم را صفر می گذاریم و یک واحد به رقم صدم یک واحد اضافه می کنیم. اگر پس از صدم کمتراز 5 بود رقم های کمتر از یکان را صفر می گذاریم به مثالهای زیر توجه فرمایید:

تقریب با کمتر از اعشار



مشاهده ویدیو تقریب کسر به روش قطع کردن پاسخ


مشاهده ویدیو توضیحات


مشاهده ویدیو توضیحات


در تقریب کمتر از یک از انها می خواهیم که به اولین رقم کمتر از یکان توجه داشته باشند یعنی رقم های جلوی مرتبه تقریب را حذف وبه جای ان صفر قرار دهند و اگر اولین رقم ۵ و ۵ به بالا بود یک واحد به مرتبه تقریب اضافه کنند.

 نکته ۱: تفاوت بین قطع کردن و گرد کردن : درروش قطع کردن سرعت انجام محاسبات بیشتر

است ولی در روش گرد کردن دقت انجام محاسبات بیشتر است . استفاده از این

روش ها به اهمیت دقت یا سرعت محاسبات بستگی دارد.

 


نکته ۲ : برای انجام محاسبات اگر ابتدا محاسبه کنیم سپس تقریب بزنیم جواب به پاسخ واقعی نزدیک تر می شود.

نتیجه گیری:برای این که در استفاده از عدد های تقریبی خطای کم تری داشته باشیم از روش گرد کردن استفاده می کنیم. در این روش با توجه به تقریب مورد نظر عدد تقریبی ای را انتخاب می کنیم که به مقدار واقعی نزدیک تر باشد.


 

نمونه سوالات فصل تقریب ریاضی ششم کد ۷۶۷۱با پاسخ تشریحی

 

توجه: کپی کردن مطلب فوق بدون قرار دادن لینک ریاضی ششم دبستان شرعا حرام است

و تخلف محسوب میگردد.

 

آموزش الگوها

الگوهای همه جا در اطراف ما هستند!



الگوها
چیزهایی هستند که از یک قاعده یا قواعدی پیروی میکنند.
پیدا کردن و درک الگوهای به ما

قدرت های بزرگ می دهد . با الگوهای ما می توانیم یاد بگیریم آینده را پیش بینی کنیم،

کشف چیزهای جدید و درک بهتر جهان اطراف ما از دیگر کاربردهای الگوها هستند.

هموطن عزیز برای مشاهده تدریس الگوها و نمونه سوال و کاربرگهای استاندارد برای

آموختن مبحث الگوها روی عنوان مطلب مورد نظر خود کلیک کنید.


 

- الگوهای رنگی

دانش آموزان اول دبستان الگوهای رنگی را در اول کتاب خود یاد میگیرند در این پست تعدادی کاربرگ استاندارد همراه با پاسخ برای شما عزیزان قرار داده ایم


 

-الگوهای تکرار

(در حال آماده سازی)


 

-الگوهای افزایشی

(در حال آماده سازی)


 

 - الگوهای معادل

(در حال آماده سازی)


 

-الگوهای مربعی

(در حال آماده سازی)


 

 

- الگوهای مثلثی

توجه: کپی کردن مطلب فوق بصورت کلی و جزئی بدون قرار دادن لینک ریاضی ششم دبستان شرعا حرام است

و تخلف محسوب میگردد.

تساوی کسرها

خلاصه: در این مطلب مطالب زیر را توضیح می دهیم

  • الف) کسرهای برابر

  •  ب) نحوه پیدا کردن کسرهای برابر  (بوسیله ضرب و تقسیم)

  • ج)  کسر برابر با واحد

کسرهای زیر چه خاصیت مشترکی دارند؟

کسرهای برابر www.riazisheshom.irادامه مطلب

جزوه نسبت و تناسب ریاضی ششم

برای دانلود رایگان جزوه نسبت و تناسب ریاضی ششم کلیک کنید:

 دانلود رایگان جزوه نسبت و تناسب ریاضی

نکته های آموزشی فصل کسر متعارفی

در این فایل نکته های آموزشی فصل اول  ریاضی ششم دبستان یعنی

کسر متعارفی بطور کامل ارائه شده است.

 

  دانلود نکته های آموزشی کسرها ریاضی ششم دبستان

جمع و تفریق اعداد مخلوط با استفاده از محور

  فعالیت صفحه 12

 جواب در حالت کلی:

۱ابتدا کوچک ترين مخرج مشترک کسرها را پيدا کنید .( با توجه به مطالب آموخته شده در سال های گذشته به خصوص درس ۲فصل اول کتاب ششم )

۲- واحد های محور اعداد را با توجه به مخرج مشترک کسرها به قسمت های مساوی تقسيم کنید .

۳- حاصل را به کمک محوراعدا د ( همانند فعاليت ۱صفحه۱۲ ) به دست آورید .

 

حال به حل مساله می پردازیم:

 

 در محور شماره پنج صفحه 12 ریاضی ششم دبستان چون یکی از مخرج ها بر دیگری قابل تقسیم است پس مخرج

بزرگتر، یعنی 6، مخرج مشترک است پس بین هردو عدد را به شش قسمت مساوی تقسیم

میکنیم و چون عدد دوم یک عدد منفی است به سمت چپ محور حرکت میکنیم (شکل پایین)

 

فعالیت صفحه 12

 

معلم خصوصی ریاضی ششم

پیشنهاد ویژه امروز


 

نمونه سوالات فصل تناسب ریاضی ششم کد ۷۶۶۲ با پاسخ تشریحی




کانال ریاضی ششم دبستان در تلگرام


پیسنهاد ما نکته های ریاضی ششم (کلیک کنید)


نمونه سوالات فصل به فصل ریاضی ششم کلیک کنید

 

حل تمرین ریاضی ششم کلیک کنید

 

ویدیوهای تدریس صفحه به صفحه ریاضی ششم کلیک کنید


پیشنهادات ویژه پایین صفحه

 

تدریس خصوصی ریاضی ششم دبستان


کانال ریاضی ششم دبستان در تلگرام


کانال ما در نرم افزار بله