استفاده ازتقریب در انجام عملیات : استفاده ازعددهای تقریبی میتواند تصور خوبی از پاسخ عملیات مختلف به شما بدهد. بهتر است قبل از انجام عملیات پاسخ راتقریب بزنید. درصورتیکه پاسخ عملیات شما با عدد تقریبی به دست آمده فاصله ی زیادی داشته باشد بهتر است دوباره راه حل خود را بررسی کنید تا دلیل این اختلاف و اشتباه خود را بیابید.
روش قطع کردن :
وقتی می گوییم قطع کردن با تقریب کمتر از 10 یعنی رقم های مرتبه های کمتر از دهگان
ارزش زیادی ندارند و نیازی به بیان آن ها نیست. به این ترتیب رقم های یکان، دهم، صدم، هزارم و...
را حذف کرده و به جای آن ها صفر می گذاریم. به این روش تقریب زدن، قطع کردن می گویند.
نکته مهم :
با تقریب کمتر از ۱۰ با تقریب دهگان یکی است
در سوالات با تقریب کمتر از ۱۰۰ همان با تقریب صدگان است.
با تقریب یک همان تقریب کمتر از یکان است
روش گرد کردن:
در این روش هم مانند روش قطع کردن رقم های با ارزش مکانی کمتر از تقریب داده شده صفر خواهد شد با این تفاوت که اگر از سمت چپ به راست اولین رقمی که جای آن صفر قرار داده ایم کمتر از ۵ باشد همانند قطع کردن عمل می کنیم. ولی اگر از سمت چپ به راست اولین رقمی که به جای آن صفر قرار داده ایم ۵ و بیشتر از ۵ باشد به رقم قبلی اش ) رقم سمت چپی اش ( یکی اضافه می کنیم.
اگر بخواهیم عددی را با تقریب کمتر از ۱ گرد کنیم باید رقم یکان را در نظر بگیریم و اگر پس از یکان بیش تر یا مساوی ۵ بود رقم های کمتر از یکان را صفر می گذاریم و یک واحد به رقم یکان یک واحد اضافه می کنیم. اگر پس از یکان کمتراز ۵ بود رقم های کمتر از یکان را صفر می گذاریم .
اگر بخواهیم عددی را با تقریب کمتر از ۱۰۰ گرد کنیم باید رقم صدگان را در نظر بگیریم و اگر پس از صدگان بیش تر یا مساوی ۵ بود رقم های کمتر از صدگان را صفر می گذاریم و یک واحد به رقم صدگان یک واحد اضافه می کنیم. اگر پس از صدگان کمتراز ۵ بود رقم های کمتر از صدگان را صفر می گذاریم . به مثالهای زیر توجه کنید:
به مثال های زیر توجه کنید:
مثال: به روش گرد کردن و با تقریب های داده شده، عددهای تقریبی را بنویسید:
اگر بخواهیم عددی را با تقریب کمتر از ۰/۱ گرد کنیم باید رقم صدم را در نظر بگیریم و اگر پس از صدم بیش تر یا مساوی 5 بود رقمهای کمتر از صدم را صفر می گذاریم و یک واحد به رقم صدم یک واحد اضافه می کنیم. اگر پس از صدم کمتراز 5 بود رقم های کمتر از یکان را صفر می گذاریم به مثالهای زیر توجه فرمایید:
مشاهده ویدیو تقریب کسر به روش قطع کردن پاسخ
در تقریب کمتر از یک از انها می خواهیم که به اولین رقم کمتر از یکان توجه داشته باشند یعنی رقم های جلوی مرتبه تقریب را حذف وبه جای ان صفر قرار دهند و اگر اولین رقم ۵ و ۵ به بالا بود یک واحد به مرتبه تقریب اضافه کنند.
نکته ۱: تفاوت بین قطع کردن و گرد کردن : درروش قطع کردن سرعت انجام محاسبات بیشتر
است ولی در روش گرد کردن دقت انجام محاسبات بیشتر است . استفاده از این
روش ها به اهمیت دقت یا سرعت محاسبات بستگی دارد.
نکته ۲ : برای انجام محاسبات اگر ابتدا محاسبه کنیم سپس تقریب بزنیم جواب به پاسخ واقعی نزدیک تر می شود.
نتیجه گیری:برای این که در استفاده از عدد های تقریبی خطای کم تری داشته باشیم از روش گرد کردن استفاده می کنیم. در این روش با توجه به تقریب مورد نظر عدد تقریبی ای را انتخاب می کنیم که به مقدار واقعی نزدیک تر باشد.
توجه: کپی کردن مطلب فوق بدون قرار دادن لینک ریاضی ششم دبستان شرعا حرام است
و تخلف محسوب میگردد.
الگوهای همه جا در اطراف ما هستند!
الگوها
چیزهایی هستند که از یک قاعده یا قواعدی پیروی میکنند. پیدا کردن و درک الگوهای به ما
قدرت های بزرگ می دهد . با الگوهای ما می توانیم یاد بگیریم آینده را پیش بینی کنیم،
کشف چیزهای جدید و درک بهتر جهان اطراف ما از دیگر کاربردهای الگوها هستند.
هموطن عزیز برای مشاهده تدریس الگوها و نمونه سوال و کاربرگهای استاندارد برای
آموختن مبحث الگوها روی عنوان مطلب مورد نظر خود کلیک کنید.
- الگوهای رنگی
دانش آموزان اول دبستان الگوهای رنگی را در اول کتاب خود یاد میگیرند در این پست تعدادی کاربرگ استاندارد همراه با پاسخ برای شما عزیزان قرار داده ایم
-الگوهای تکرار
(در حال آماده سازی)
-الگوهای افزایشی
(در حال آماده سازی)
- الگوهای معادل
(در حال آماده سازی)
-الگوهای مربعی
(در حال آماده سازی)
- الگوهای مثلثی
توجه: کپی کردن مطلب فوق بصورت کلی و جزئی بدون قرار دادن لینک ریاضی ششم دبستان شرعا حرام است
و تخلف محسوب میگردد.
فعالیت صفحه 12
جواب در حالت کلی:
۱– ابتدا کوچک ترين مخرج مشترک کسرها را پيدا کنید .( با توجه به مطالب آموخته شده در سال های گذشته به خصوص درس ۲فصل اول کتاب ششم )
۲- واحد های محور اعداد را با توجه به مخرج مشترک کسرها به قسمت های مساوی تقسيم کنید .
۳- حاصل را به کمک محوراعدا د ( همانند فعاليت ۱صفحه۱۲ ) به دست آورید .
حال به حل مساله می پردازیم:
در محور شماره پنج صفحه 12 ریاضی ششم دبستان چون یکی از مخرج ها بر دیگری قابل تقسیم است پس مخرج
بزرگتر، یعنی 6، مخرج مشترک است پس بین هردو عدد را به شش قسمت مساوی تقسیم
میکنیم و چون عدد دوم یک عدد منفی است به سمت چپ محور حرکت میکنیم (شکل پایین)